Monday, January 11, 2010

Polis, pegawai KDN serah MyKad

HULU SELANGOR 10 Jan. – Polis dan pegawai di Kementerian Dalam Negeri akan digerakkan ke kawasan pedalaman untuk menyerahkan 434,000 MyKad yang masih belum dituntut di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kepada pemiliknya.


Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, langkah itu bagi memastikan semua rakyat negara ini terutama yang tinggal jauh dari pejabat JPN memperoleh dokumen pengenalan diri masing-masing.


“Kerajaan mengutamakan rakyat selaras dengan gagasan 1Malaysia. Kita akan pastikan MyKad yang belum dituntut sampai ke tangan pemiliknya.


“Jadi, tidak perlu bimbang MyKad tidak sampai ke tangan pemiliknya. Kita mempunyai cara untuk memastikan MyKad itu sampai kepada pemiliknya,” katanya.


Beliau berkata demikian selepas merasmikan Program Motivasi Pendidikan sempena Program Juara Rakyat di Tapak Ekspo Bandar Bukit Sentosa di sini hari ini.


Hadir sama Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Pengerusi Penyelaras Program Juara Rakyat, Datuk Ahmad Maslan.


Program Juara Rakyat yang berlangsung selama tiga hari bermula semalam itu menampilkan pelbagai aktiviti menarik di samping pameran dan jualan melibatkan 125 gerai.


Jumaat lalu, Pegawai Khas Menteri Dalam Negeri, Datuk Lau Yeng Peng berkata, sebanyak 434,000 penduduk di seluruh negara masih belum menuntut MyKad masing-masing di JPN sehingga hari ini.


Menurutnya, ia mungkin berpunca dari beberapa faktor seperti lokasi rumah yang jauh dari pejabat JPN terutama bagi penduduk di Sabah dan Sarawak.


Selain itu katanya, mungkin terdapat pemohon yang masih tidak mengetahui MyKad mereka sudah siap diproses kerana tidak menyemaknya di JPN.


Hishammuddin menjelaskan, tanggungjawab memastikan semua warga tempatan memiliki MyKad merupakan sebahagian daripada empat Petunjuk Prestasi Utama (KPI) menteri di kementerian berkenaan.


Menurutnya, empat KPI itu meliputi aspek kenegaraan, permit memasuki negara, kelewatan sijil kelahiran dan pindaan kepada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Related Posts with Thumbnails