Monday, January 11, 2010

Anggota PVR tertakluk bawah undang-undang PDRM

KUALA LUMPUR 10 Jan. - Anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) yang menyertai projek anggota polis sukarelawan (PVR) akan tertakluk di bawah undang-undang Polis Diraja Malaysia (PDRM) sepenuhnya.


Ketua Pengarah Rela, Datuk Zaidon Asmuni berkata, langkah itu bersesuaian dengan pelaksanaan projek yang memerlukan anggota PVR memakai pakaian seragam polis ketika bertugas.


"Selagi anggota PVR memakai pakaian seragam polis, selagi itulah mereka harus mematuhi undang-undang polis dan bekerja seperti anggota sebenar," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pelaksanaan projek PVR yang kini disertai 1,042 anggota Rela.


Mengenai soal pemilihan anggota Rela ke dalam PVR dan tempat tugasan mereka, jelasnya, perkara tersebut diserahkan kepada pihak polis.


Menurutnya, Rela hanya menyediakan anggota tetapi proses pemilihan seperti pemeriksaan fizikal dan kesihatan diserahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa itu.


Dari segi latihan menurutnya, anggota Rela akan menjalani kursus dan latihan sambil bekerja sebelum diserap masuk menjadi anggota sukarelawan polis.


Jelas Zaidon lagi, anggota PVR memiliki jadual tugasan mengikut syif berikutan komitmen mereka sebagai anggota Rela masih diperlukan.


Sehingga hari ini katanya, anggota PVR sudah mula dihantar ke ibu negara, Selangor, Pulau Pinang dan Johor untuk mencegah jenayah di kawasan-kawasan panas.


Beliau tidak menolak kemungkinan menambah jumlah anggota Rela untuk berkhidmat ke dalam PVR jika ada permintaan dari pihak polis dan orang awam.

Related Posts with Thumbnails