Tuesday, January 19, 2010

Balai Polis Komuniti di Chow Kit


Editor iKDN | 7 Julai 09 6:42pm


Bagi melihat sendiri perkembangan dan tindakan pihak Polis di kawasan Lorong Haji Taib, Chow Kit, selepas dikunjungi oleh Menteri Dalam Negeri Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein pada 22 Jun yang lalu, Timbalannya, Tuan Jelaing Anak Mersat tidak ketinggalan mengambil tindakan yang sama turun padang ke kawasan itu.



Lawatan yang bermula pada jam 3.00 petang (7 Julai 2009) telah diberi taklimat oleh Dato' Abu Samah, Timbalan ketua Polis Kuala Lumpur.



YB Jelaing melawat sekitar bangunan dan mengadakan sidang media selepas lawatan


Lawatan ini bertujuan untuk memantau balai Polis Komuniti yang kini sedang di dalam proses pengubahsuaian. Menteri Dalam Negeri ketika lawatannya yang terdahulu telah berjanji untuk memastikan pengwujudan sebuah balai polis di kawasan ini dapat direalisasikan secepatnya.



"Balai Polis Komuniti ini akan dijadikan 'one stop centre' yang akan dilengkapi dengan segala kemudahan untuk orang ramai berurusan. Ia akan digerakkan oleh Pengawai Penyiasat Jenayah dan Narkotik, bilik maklumat, bilik tahanan sementara," kata Tuan Jelaing ketika ditemui oleh para wartawan.



Balai Polis Komuniti ini adalah rumah kedai 3 pintu yang terletak di Lorong Haji Taib 1. Kos sewaannya ialah RM22,500 sebulan. Kos pengubahsuainnya termasuk kelengkapan pejabat dianggarkan sebanyak RM400,000.00. Perjanjian sewaan pula adalah untuk tempoh 3 tahun.



"Pengwujudan Balai Polis Komuniti ini adalah bukti kesungguhan KDN untuk memastikan imej kawasan Lorong Haji Taib ini berubah menjadi kawasan selamat kepada peniaga dan selamat juga untuk dikunjungi,"...kata beliau lagi.


Telah sekian lama Chow Kit terpalit dengan imej hitamnya sebagai pusat kegiatan gengster dan sindikit pelacuran. Kehadiran Balai Polis ini diharap dapat mencegah aktiviti sosial yang negatif selaras dengan hasrat Menteri Dalam Negeri agar 'kawasan panas' ini dapat ditukar imejnya. Polis jug adapat memantau kawasan ini untuk tempoh 24 jam yang sebelum ini cuma diuruskan dengan menempat Balai Polis Bergerak.
Related Posts with Thumbnails