Wednesday, February 10, 2010

Saman maksimum RM300

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
uma.ramayah@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 9 Feb. - Saman maksimum RM300 kini menanti sesiapa yang meletakkan kenderaan di lorong kecemasan di mana-mana lebuh raya di negara ini.

Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata, ia bukan hanya terhad kepada pemilik kenderaan berat, malah kenderaan ringan bakal menghadapi tindakan yang sama.

Sehubungan itu, beliau meminta pihak lebuh raya supaya mengalihkan kenderaan yang dilaporkan rosak seberapa segera ke lokasi lebih selamat bagi mengelakkan kemalangan.

Beliau berkata, pihaknya akan mengadakan perjumpaan dengan semua pengendali lebuh raya dalam tempoh terdekat bagi membincangkan mengenai mekanisme itu.

"Melalui tindakan tegas ini, saya berharap kemalangan membabitkan kenderaan rosak yang diletakkan di lorong kecemasan dapat dielakkan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kemalangan ngeri di Plaza Tol Senawang, Lebuh Raya Utara-Selatan yang meragut nyawa enam sekeluarga, awal pagi semalam.

Dalam kejadian itu, kereta jenis BMW 5 Series yang dipandu oleh Suhaimi Ghazali, 41, terbakar selepas merempuh treler yang diletakkan di lorong kecemasan lebuh raya itu, menyebabkan enam sekeluarga itu rentung.

Ditanya mengenai tempoh masa yang ditetapkan untuk mengalihkan kenderaan rosak, Abdul Aziz berkata, ia belum ditetapkan lagi.

"Apa yang saya mahu, mereka (pemilik kenderaan atau pengendali lebuh raya) perlu mengalihkan kenderaan rosak ke satu tempat yang selamat dengan segera. Saya tegaskan sekali lagi dalam tempoh yang segera," tegasnya.

Dalam hal ini, beliau berkata, polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak dalam mengambil tindakan undang-undang.
Related Posts with Thumbnails