Wednesday, February 10, 2010

Bayi ditinggal depan rumah polis

ALOR SETAR 9 Feb. - Kes pembuangan bayi di negara ini bagaikan tiada kesudahan. Jika semalam, mayat seorang bayi perempuan ditemui ditanam di tepi parit di Bukit Mertajam, Pulau Pinang, hari ini seorang bayi yang masih hidup ditinggalkan di hadapan rumah seorang pegawai polis.

Bayi perempuan yang masih sihat dan baru dilahirkan itu ditemui di hadapan pagar rumah Ketua Cawangan Khas Polis Daerah Yan, Asisten Supritendan Abdul Rauf Md. Johar di Taman PKNK di sini.

Abdul Rauf terdengar tangisan bayi malang itu kira-kira pukul 6.25 pagi ini sebelum menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar bagi memaklumkan mengenai penemuan berkenaan.

Ketika ditemui, bayi itu lengkap berpakaian dan diselimuti dengan kain lampin berwarna putih.

Utusan Malaysia difahamkan, bayi yang cukup sifat itu mempunyai kesan suntikan BCG di lengan kirinya.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Abdul Ghafar Rajab berkata, bayi itu kini ditempatkan di wad kanak-kanak Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk rawatan lanjut dan diletakkan di bawah jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Menurutnya, bayi itu dilahirkan dalam tempoh antara 48 jam hingga 72 jam lalu sebelum ditemui dan mungkin secara kebetulan diletakkan di hadapan rumah Abdul Rauf.

"Sehingga kini, belum ada tangkapan dilakukan. Siasatan lanjut sedang dijalankan untuk mengesan ibu bapanya termasuk mendapatkan rekod kelahiran daripada hospital dan klinik-klinik kerajaan serta swasta," katanya di sini hari ini.

Abdul Ghafar berkata, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan, mereka yang terlibat boleh dipenjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Beliau meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai bayi berkenaan supaya menghubungi Cawangan Siasatan Jenayah IPD Kota Setar bagi membantu siasatan.
Related Posts with Thumbnails