Thursday, February 18, 2010

Kompaun Ops Halang berkurangan

KUALA LUMPUR 17 Feb. - Sebanyak 184 kenderaan dikenakan tindakan kompaun atas pelbagai kesalahan dalam siri ketiga Operasi Halang (Ops Halang) yang diadakan di beberapa kawasan di ibu negara baru-baru ini.


Ketua Inspektor Unit Trafik dan Tunda Bahagian Penguatkuasaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Shaiful Anuar Shaharom berkata, kompaun itu dikeluarkan oleh Jabatan Keselamatan dan Penguatkuasaan DBKL, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan.


Katanya, kesalahan yang dilakukan adalah di bawah Seksyen 48 Akta Pengangkutan Jalan dan 12(3A) Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959.


Namun, Shaiful Anuar berkata, operasi siri ketiga itu menunjukkan penurunan sebanyak 40 kompaun berbanding operasi sebelum ini.


"Operasi siri kedua pada Januari lalu sebanyak 224 jumlah kompaun dikeluarkan dan pada operasi kali ini hanya 184 kompaun dikeluarkan," katanya pada sidang akhbar selepas Ops Halang di sini.


Menurutnya, kebanyakan kompaun yang dikeluarkan adalah atas kesalahan menghalang lalu lintas dan meletakkan kenderaan di garisan kuning.


"Operasi ini lebih tertumpu kepada kenderaan awam seperti bas kerana kita mahu menghapuskan sikap pemandu bas yang suka mementingkan diri sendiri tetapi kenderaan persendirian juga dikenakan tindakan.


"Pemandu bas sering berhenti terlalu lama untuk mengambil penumpang sehingga bas tersebut penuh ini menyebabkan kesesakan lalu lintas kerana kenderaan lain sukar untuk bergerak," jelasnya.


Operasi itu melibatkan 24 anggota daripada pelbagai jabatan dan organisasi yang memakan masa kira-kira dua jam.


Kawasan sasaran ialah Jalan Hang Kasturi, Jalan Tun Tan Siew Sin dan Lebuh Ampang dan ia dilakukan secara mengejut untuk mengelak diketahui oleh pihak tertentu.


Tambahnya, daripada jumlah kesalahan yang dilakukan, 45 daripadanya adalah bas, lapan teksi dan 131 kenderaan persendirian.


"Kenderaan persendirian masih menunjukkan jumlah tertinggi dan jumlah kompaun yang dikenakan adalah RM300 bagi setiap kesalahan," katanya.

Related Posts with Thumbnails