Thursday, February 4, 2010

Jangan sertai perhimpunan haram

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
uma.ramayah@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Feb. - Polis menasihatkan orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan dakwaan yang disiarkan di sebuah blog kononnya polis tersalah menembak dua orang awam yang tidak berdosa di Gombak, 30 Oktober lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, sebaliknya, mereka telah cuba merempuh anggota polis dalam kejadian tersebut.

Katanya, ekoran itu, sekumpulan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) akan berhimpun di hadapan pintu masuk Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, esok.

"Kita beri amaran kepada orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan haram tersebut," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menjelaskan dakwaan dalam blog itu, beliau berkata, kejadian sebenarnya berlaku kira-kira pukul 4.30 pagi ketika anggota polis yang sedang melakukan rondaan di kawasan Jinjang dekat sini terserempak dengan sebuah kereta dalam keadaan mencurigakan.

Beliau berkata, apabila polis mengarahkan kenderaan itu berhenti untuk pemeriksaan, kereta tersebut telah bertindak memecut ke arah Selayang seterusnya ke Gombak.

"Mereka juga cuba merempuh anggota polis menyebabkan kita terpaksa melepaskan beberapa das tembakan ke arah kenderaan berkenaan dan terkena pemandu serta seorang penumpang wanita," katanya.

Bagaimanapun Chin Wah berkata, polis telah menghantar kedua-dua suspek tersebut untuk mendapatkan rawatan dengan segera.

Tambah beliau, pemeriksaan ke atas kereta itu, pihaknya mendapati kenderaan itu dilaporkan hilang di Alor Setar.

"Selain itu, kita turut menemui parang, kapak, nombor pendaftaran palsu, pisau dan besi kuku kambing," jelasnya.

Menurut beliau, dua lelaki yang merupakan suspek utama telah dituduh di mahkamah pada 13 November tahun lalu atas pelbagai kesalahan manakala dua penumpang wanita yang berada dalam kereta itu ketika kejadian itu dijadikan sebagai saksi.

Kes itu, kata beliau masih dalam perbicaraan.
Related Posts with Thumbnails