Thursday, February 4, 2010

98,747 polis dapat 'durian runtuh'

Oleh HELMI MOHD. FOAD
pengarang@utusan.com.my


PUTRAJAYA 3 Feb. - Seramai 98,747 anggota dan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menikmati pelarasan kenaikan gaji dan elaun Imbuhan Tetap Khidmat Polis (ITKP) antara RM1,500 hingga RM6,000 berkuat kuasa 1 Januari 2009.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika mengumumkan berita baik itu berkata, penyelarasan di bawah skim perkhidmatan baru itu disebabkan tiga pergerakan gaji tahunan dan kenaikan elaun ITKP, bergantung kepada pangkat dan perubahan jadual gaji matriks.

Menurutnya, skim baru itu melibatkan 10,678 orang pegawai kanan polis bermula daripada pangkat Inspektor hingga Timbalan Ketua Polis Negara manakala 88,069 lagi di kalangan anggota berpangkat rendah dari Konstabel hingga Sub Inspektor.

''Saya harap skim perkhidmatan baru ini akan memberikan semangat dan motivasi kepada seluruh warga PDRM sekali gus meningkatkan tekad untuk melahirkan pasukan polis yang lebih berintegriti, berwibawa dan mulia di mata masyarakat.

''Penawaran skim perkhidmatan baru itu sejajar dengan saranan dalam Laporan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM pada 2005 selain bagi memastikan skim perkhidmatan polis sentiasa relevan dan berdaya saing," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat pascaKabinet bagi kementeriannya di sini hari ini.

Hadir sama timbalannya, Datuk Wira Abu Seman Yusop dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Menurut Hishammuddin, pelaksanaan skim perkhidmatan baru itu yang dilaksanakan secara berperingkat melibatkan perubahan gaji matriks Penolong Kanan Pesuruhjaya Polis (SAC) kerana gabungan pangkat SAC I dan SAC II, Timbalan Penguasa Polis (DSP), Penolong Penguasa Polis(ASP) dan Inspektor Polis.

Hishammuddin menjelaskan, bagi fasa seterusnya akan menyaksikan perubahan gaji matriks dan elaun di kalangan pegawai rendah polis dan Konstabel.

''Bagi pangkat Konstabel hingga Koperal, pengurusan tertinggi PDRM masih berurusan dengan pihak agensi pusat untuk menghalusi skala gaji termasuk imbuhan tetap.

Katanya, ini membabitkan Sarjan, Sarjan Mejar dan Sub Inspektor yang akan menikmati penambahan tiga skala tangga gaji akhir dalam skim baru itu.

''Saya akan bertemu dengan semua pihak yang berkepentingan termasuk persatuan-persatuan yang mewakili kumpulan anggota lain-lain pangkat agar usaha ini dapat difahami oleh semua peringkat.

''Skim perkhidmatan baru yang diperkenalkan itu bertujuan menambah baik dalam perkara yang berkaitan kelayakan masuk, penggredan semula struktur pangkat, gaji matriks dan
Related Posts with Thumbnails