Sunday, February 7, 2010

Ops Sikap: 350 anggota polis di 23 lokasi

KUANTAN 5 Feb. - Seramai 350 anggota akan ditempatkan di 23 buah lokasi di sekitar negeri ini yang dikenal pasti sebagai kawasan berisiko tinggi berlaku kemalangan sepanjang Ops Sikap Ke-21 sempena Tahun Baru Cina yang bermula Ahad ini.

Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam negeri, Supritendan Mohamed Fauzi Abd. Rahim berkata, kebanyakan kawasan terlibat merupakan laluan berselekoh dan berbahaya kepada kenderaan.

Katanya, antara lokasi terbabit adalah Kilometer (Km) 36 hingga Km 48 di Jalan Kuantan-Maran dekat Semuji, Km 11 hingga Km 20 Jalan Pintasan Pelabuhan dekat Damansara di sini, dan Km 32 hingga Km 35 Jalan Kuantan-Kemaman dekat Sungai Ular.

"Selain itu, Km 7 Jalan Bentong- Raub di Bentong, Km 325 hingga Km 326 Jalan Kuala Lumpur-Kota Bharu dekat Raub serta Km 69 Jalan Lipis-Merapoh dekat Kuala Lipis.

"Orang ramai dinasihat berhati-hati ketika melalui laluan-laluan itu bagi mengelak kemalangan dan berehat di tempat sesuai jika letih memandu," ujarnya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri hari ini.

Katanya, para pemandu yang akan menggunakan laluan di negeri ini juga dinasihatkan merancang perjalanan bagi mengelak kesesakan.

"Untuk itu, orang ramai boleh menghubungi Cawangan Trafik negeri di talian 09-5151999 atau ibu pejabat polis daerah untuk mengetahui laluan alternatif sekiranya berlaku kesesakan di jalan tertentu.

"Paling utama ialah mematuhi had laju serta lain-lain peraturan keselamatan jalan raya dan bersabar semasa memandu. Pihak polis tidak akan teragak-agak untuk mengeluarkan saman sekiranya pemandu melanggar peraturan," katanya.

Mengulas statistik kemalangan dalam Ops Sikap Ke-19 sempena perayaan Tahun Baru Cina lalu, Mohamed Fauzi berkata, sebanyak 736 kes kemalangan direkodkan dengan melibatkan 12 kes kemalangan maut dan 13 kematian.

"Kita berharap kadar kematian dalam kes kemalangan jalan raya pada musim perayaan Tahun Baru Cina kali ini berjaya dikurangkan," ujarnya.
Related Posts with Thumbnails