Thursday, May 18, 2017

OCPD diarah kenal pasti anggota bersekongkol jenayah

KETUA Polis Perlis, Datuk Ab Rashid Ab Wahab bergambar bersama pegawai dan anggota polis pada majlis pelancaran Ekplorasi Trim dan Fit Pendakian Pintu Wang Gunung, di kangar. - Foto Hafizudin Mohd Safar

KANGAR: Polis Perlis tidak akan berkompromi dengan anggota atau pegawainya yang dikesan bersekongkol dengan sindiket, termasuk yang membocorkan maklumat operasi kepada penjenayah. Ketua Polis Perlis, Datuk Ab Rashid Ab Wahab, berkata berikutan itu semua Ketua Polis Daerah dan Ketua Jabatan di bawah kontinjen ini diarah mengenal pasti anggota dan pegawai yang disyaki bersekongkol dengan mana-mana sindiket untuk tindakan susulan. 
"Ini bukan baharu, malah arahan untuk itu sudah saya berikan sejak mengambil alih jawatan Ketua Polis Perlis pada Jun tahun lalu, ia bukan sahaja berkaitan (anggota) berkongsi maklumat (dengan sindiket), malah saya juga mengarahkan mereka mengenal pasti anggota yang melakukan jenayah. 
"Pegawai dan anggota yang didapati terbabit akan dikenakan tindakan serta-merta selepas siasatan dijalankan," katanya ketika ditemui selepas melancarkan Ekplorasi Trim dan Fit Pendakian Pintu Wang Gunung, di sini. 
Beliau mengulas saranan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang mahu semua Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) disiasat susulan kebocoran maklumat operasi polis. Ia susulan 16 pegawai kanan dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman disyaki bersekongkol dan melindungi sindiket dadah.
 Ab Rashid pada masa sama mengalu-alukan orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan pegawai dan anggota polis yang dipercayai terbabit kegiatan tidak bermoral untuk tampil membuat aduan.
 "Kita tidak akan berkompromi, bagaimanapun kita akan jalankan siasatan terlebih dahulu terhadap setiap dakwaan kerana tidak mahu ada anggota teraniaya, pegawai dan anggota yang dikenal pasti tidak sesuai bertugas di kawasan tertentu juga akan diarahkan pindah serta-merta bagi mengelak gejala tidak diingini," katanya.
Related Posts with Thumbnails