Tuesday, July 17, 2012

Kerajaan beri kelonggaran tarik bekas tentera sertai polis

KUALA LUMPUR: Kerajaan memberikan dua kelonggaran kenaikan pangkat dan tempoh latihan yang dipendekkan kepada bekas anggota tentera yang menyertai pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata dua kelonggaran itu diberi untuk menarik lebih ramai bekas anggota tentera menyertai pasukan polis.

Tempoh latihan dipendekkan kepada hanya tiga bulan berbanding pelatih lain yang perlu menjalani latihan antara enam hingga sembilan bulan manakala bekas anggota tentera berpangkat sarjan pula layak diberi kenaikan pangkat daripada konstabel kepada sarjan selepas disahkan jawatan dan lulus peperiksaan khas undang-undang rendah jabatan, katanya.

“Ini adalah selaras dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan supaya bekas tentera dapat menyumbangkan tenaga untuk sama-sama mencegah jenayah, menjaga keselamatan dan ketenteraman negara,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Negara di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Senator Ahamat@Ahamad Yusop mengenai rasional cadangan penyerapan pesara tentera ke dalam pasukan polis dan bagaimana prosedur dan pendekatan penyerapan itu akan dilaksanakan.

Hishammuddin berkata, sejak pengambilan fasa pertama dilaksanakan Januari lepas, seramai 101 bekas tentera diambil dan dilantik sebagai konstabel dan konstabel sokongan dan mereka kini menjalani latihan asas kepolisan di Pusat Latihan Polis, Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Beliau berkata, kesemua mereka dipilih selepas lulus syarat kelayakan menyertai pasukan polis, berumur di bawah 45 tahun, serta sudah berkhidmat dalam tentera sekurang-kurangnya untuk tempoh 10 tahun. – BERNAMA
Related Posts with Thumbnails