Wednesday, June 8, 2011

Jenayah turun tanda NKRA berjaya

KUALA LUMPUR 5 Jun - Pelaksanaan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) oleh kerajaan dalam menangani jenayah jalanan membuahkan hasil membanggakan apabila indeks jenayah keseluruhan bagi empat bulan pertama tahun ini turun sebanyak 10 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, selain itu, kadar jenayah jalanan bagi tempoh yang sama turut turun sebanyak 45 peratus berbanding tahun sebelumnya.


Menurutnya, pada tahun lalu pula, indeks jenayah keseluruhan dilihat menurun sebanyak 15 peratus manakala jenayah jalanan susut sebanyak 35 peratus berbanding tahun 2009.


"Penurunan ini bukan kerja mudah untuk dilaksanakan, namun Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya melakukannya walaupun NKRA menangani jenayah baru dimulakan sejak pertengahan 2009.


"Kejayaan membanggakan ini adalah kerjasama semua pihak dengan PDRM termasuk komuniti penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO)," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pegawai dan anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini hari ini.


Muhyiddin menambah, walaupun indeks jenayah dilihat semakin menurun, kerajaan perlu berusaha keras bagi menukar persepsi masyarakat yang terus beranggapan kadar jenayah di negara ini masih tinggi.


Katanya, sepanjang tahun lalu juga, hasil kajian mendapati, kadar kebimbangan masyarakat terhadap jenayah menurun sebanyak 5.7 peratus berbanding tahun 2009.


Menurut beliau, kehadiran anggota polis di kawasan perumahan dan tempat awam juga sedikit sebanyak meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap PDRM sebanyak 20 peratus pada tahun 2010.


"Bagi menghilangkan rasa takut di kalangan masyarakat, kerajaan telah mengeluarkan seramai 7,400 pegawai dan anggota polis yang bertugas di pejabat untuk melakukan rondaan.


"Langkah ini diperkuatkan lagi dengan kehadiran sejumlah 8,140 anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) serta melatih 5,000 anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) sebagai polis sukarela bagi membantu melakukan pengawasan di kawasan panas," jelas beliau.



MUHYIDDIN Yassin memasak roti canai sambil diperhatikan isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman pada Majlis Sarapan 1Malaysia bersama beberapa pertubuhan bukan kerajaan Parlimen Batu sempena Program Turun Padang 'Rakyat Didahulukan' di Taman Bullion Mewah, Kuala Lumpur, semalam. Turut sama Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal serta Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.




MUHYIDDIN Yassin beramah mesra dengan orang awam yang membuat laporan ketika melawat Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di Kuala Lumpur, semalam. Turut mengiringi Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar (kiri).




Muhyiddin Yassin beramah mesra dengan pemandu teksi sempena Program Turun Padang 'Rakyat Didahulukan' Sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di Kampung Baru, Kuala Lumpur, semalam.




Muhyiddin Yassin sempat menimang Qayyum, 18 bulan, ketika melawat di sekitar kawasan perniagaan di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, semalam.




Muhyiddin Yassin bersama penduduk Lembah Pantai ketika majlis ramah mesra di Pusat Komuniti Lembah Pantai, Kuala Lumpur, semalam.
Related Posts with Thumbnails