Tuesday, May 4, 2010

Jangan perlekeh polis - Musa

KUALA LUMPUR 3 Mei - Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini meminta pihak-pihak tertentu agar tidak menjadikan kes seorang remaja, Aminulrasyid Amzah, 15, yang mati akibat terkena tembakan polis pada Isnin lalu sebagai medan untuk memperlekehkan tugas pasukan itu.


Sebaliknya beliau berkata, masyarakat perlu sedar bahawa polis selama ini menjalankan tugas mengawal keselamatan negara dan tanggungjawab yang dipikul oleh setiap anggotanya terlalu berat serta mencabar.


Beliau memberikan contoh, tugas pasukan polis mengadakan rondaan termasuk pada waktu malam dan awal pagi berjaya menemui mayat seorang wanita yang dibunuh oleh teman lelakinya dalam sebuah kereta di Nilai, Negeri Sembilan kelmarin.


"Jika kita tidak membuat rondaan, atau tidak bertindak tegas ketika menjalankan tugas, orang kata polis tidak buat kerja. Tapi bila kes seperti ini berlaku, ada pihak yang ambil kesempatan untuk 'hentam' pula polis.


"Saya kesal kerana dalam situasi ini, ada pihak lain yang cuba mengambil kesempatan untuk memperlekehkan tugas polis. Bagi saya, dalam siasatan kes membabitkan Allahyarham Aminulrasyid, kita tidak mengamalkan sikap pilih kasih atau berat sebelah," katanya.


Musa berkata demikian ketika ditemui selepas melawat seorang anggota trafik, Sarjan Roslan Bachik, 49, yang patah kaki kanannya akibat dirempuh dalam sekatan jalan raya kelmarin, di Hospital Serdang hari ini.


Dalam kejadian pada 26 April lalu, Aminulrasyid maut akibat terkena tembakan polis setelah enggan memberhentikan kenderaannya di Seksyen 11, Shah Alam selepas diarahkan berbuat demikian.


Musa memberitahu, polis juga sudah mengenal pasti pihak yang bertindak sebagai dalang dalam usaha memperlekehkan tugas polis.


Ditanya mengenai perkembangan siasatan terhadap kes membabitkan Aminulrasyid, Musa berkata, polis akan menyerahkan semula kertas siasatan itu kepada Timbalan Pendakwa Raya sebaik sahaja ia selesai dilakukan.


Sementara itu dalam lawatan tersebut, Musa turut prihatin terhadap keperitan yang ditanggung Roslan yang terpaksa dirawat di hospital untuk tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan.


"Inilah kerja anak orang 'baik-baik', naik motosikal tanpa lesen dan langgar anggota kita yang sedang melakukan tugas.


"Sekarang siapa pula yang akan membela nasib anggota itu," katanya kecewa.


Roslan yang bertugas di Balai Polis Seri Kembangan mempunyai tujuh orang anak terbabit dalam kemalangan ketika sedang mengadakan sekatan jalan raya di Lebuh Raya Damansara Puchong petang kelmarin.

Related Posts with Thumbnails