Tuesday, February 16, 2010

Jangan terkejut tiba-tiba ditahan polis

IPOH 13 Feb. - Jangan terkejut jika kenderaan anda ditahan pihak polis walaupun anda tidak melakukan kesalahan di jalan raya ketika itu.

Ini kerana pihak polis mempraktikkan pendekatan 'berhenti dan bercakap' bagi memastikan orang ramai beringat ketika di jalan raya.

Menerusi pendekatan itu, anggota polis yang melakukan rondaan akan berhenti untuk berbual dengan para pemandu selama 10 hingga 15 minit.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan awam, Tenaga dan Air negeri, Datuk Ramly Zahari berkata, polis terpaksa mengambil pendekatan sedemikian berikutan kempen sebelum ini didapati kurang berkesan meningkatkan kesedaran ketika di jalan raya.

''Pendekatan 'berhenti dan bercakap' diperkenalkan sepanjang Ops Sikap ke-21 yang bermula pada 7 hingga 21 Februari ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Kempen Bersepadu Keselamatan Jalan Raya Musim Perayaan Tahun Baru Cina di Plaza Tol Ipoh Selatan dekat sini semalam.

Pada majlis itu Ramly mengedarkan beg cenderamata kepada pengguna jalan raya.

Beliau mengingatkan orang ramai yang balik ke kampung sempena cuti Tahun Baru Cina supaya mematuhi peraturan jalan raya bagi mengelakkan berlaku kemalangan jiwa.

Menurutnya, usaha meningkatkan kesedaran tentang keselamatan jalan raya tidak akan berkesan jika orang ramai masih tidak peka terhadap keselamatan diri dan keluarga masing-masing.

Jelasnya, laporan Ops Sikap ke-20 pada musim perayaan Tahun Baru Cina tahun lalu di negeri ini menunjukkan peningkatan sebanyak 73 kes daripada 1,550 kes kemalangan yang dicatatkan pada 2008.

Katanya, bilangan kematian akibat kemalangan pula meningkat kepada 36 orang tahun lalu berbanding 31 orang pada tahun sebelumnya.

"Sebanyak 34,207 saman telah dikeluarkan oleh polis kepada pesalah sepanjang Ops Sikap ke-20.

"Ini menunjukkan Ops Sikap yang dilaksanakan tahun lalu tidak membuahkan hasil yang memberangsangkan," ujarnya.
Related Posts with Thumbnails