Sunday, February 21, 2010

GRO China pura-pura 'gila' ketika diserbu

PULAU PINANG 20 Feb. - Pelbagai taktik digunakan oleh warga asing apabila diserbu pihak berkuasa, namun kejadian di Pesiaran Gurney di sini, malam tadi berlainan sama sekali.

SEBAHAGIAN 13 GRO yang dipercayai warga asing ditahan dalam serbuan di sebuah pusat karaoke di Persiaran Gurney, pulau pinang,semalam.


Apa tidaknya, seorang wanita rakyat China yang disyaki bekerja sebagai pegawai perhubungan pelanggan (GRO) di sebuah pusat karaoke tiba-tiba menjadi 'gila' apabila premis itu diserbu polis.


Malah dalam serbuan pada pukul 12.15 tengah malam itu, wanita yang berusia 20-an itu cuba mencederakan dirinya dengan menghentak kepalanya beberapa kali ke dinding kaca.


Suspek juga melemparkan kata-kata kesat kepada sekumpulan wakil media yang membuat liputan dalam operasi itu.


Difahamkan, suspek pernah ditahan sebelum ini kerana terlibat dalam kegiatan tidak bermoral.


Suspek adalah antara 13 wanita rakyat asing dari China termasuk seorang rakyat Uzbekistan yang ditahan kerana menyalahgunakan pas pelawat mereka.


Semua mereka berusia dalam lingkungan 20 hingga 30 tahun itu dipercayai bekerja sebagai GRO di premis yang baru mendapat kelulusan lesen perniagaan tiga hari lalu.


Dalam serbuan itu, polis turut merampas sejumlah pil ekstasi dan Eramin 5 di beberapa bilik di pusat tersebut dan menahan empat pengunjung setelah positif dadah.


Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd. Nasir Salleh berkata, pihaknya melakukan serbuan di premis itu hasil maklumat daripada orang awam.


"Siasatan sedang giat dijalankan termasuk untuk memastikan sama ada wanita-wanita itu bekerja sebagai GRO di sini dan menggunakan pasport palsu untuk memasuki negara ini.


"Kita juga akan meminta kerjasama Kedutaan China dan pihak Imigresen dalam siasatan itu nanti," katanya ketika ditemui pemberita selepas selesai operasi tersebut di sini malam tadi.


Dalam pada itu, Pengarah Bahagian Lesen Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Rafiah Mohd. Radzi berkata, pihaknya difahamkan lesen pusat hiburan tersebut telah diluluskan tetapi belum dikeluarkan kepada operator premis terbabit.


Ekoran kejadian itu, beliau berkata, pihaknya terpaksa menyemak semula permohonan lesen berkenaan berikutan penemuan sejumlah dadah.

Related Posts with Thumbnails