Sunday, February 21, 2010

Gaji polis ikut kelayakan akademik

POLIS Diraja Malaysia (PDRM) ingin memberi maklum balas terhadap komen ‘Dead, Emmett84, Redbeast, Arepeace8733, Botak8383, Anaktani, Ila2010 serta Pak Ngah’ yang disiarkan dalam ruangan E-mel Anda dan iM Lapor akhbar ini, mengenai isu Skim Perkhidmatan Pegawai Kanan Polis dan Pegawai Rendah Polis serta Konstabel mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 25, Tahun 2009.

Untuk pengetahuan semua pengirim, penyelarasan gaji bagi pangkat konstabel, lans koperal dan koperal kekal memandangkan tiada perubahan dari segi kelayakan masuk iaitu dengan kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dan yang setaraf dengannya.

Cawangan Perkhidmatan PDRM sudah mengemukakan penambahbaikan skala gaji mengikut pangkat kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), namun, keputusan skala gaji ditetapkan mengikut kelayakan akademik dan prinsip kadar upah untuk kerja oleh pihak JPA.

Skala gaji bagi pangkat sarjan, sarjan mejar dan sub inspektor adalah berasaskan kelayakan masuk akademik iaitu diploma atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atau yang setaraf dengannya.

Pelarasan gaji bagi skim baru hanya akan dilaksanakan selepas pegawai dan anggota pangkat rendah PDRM menerima tawaran opsyen Skim Perkhidmatan Pegawai Kanan Polis dan Pegawai Rendah Polis dan Konstabel mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 25, Tahun 2009.

SUPERINTENDAN
RASDI RAMLI,
Penguasa Perhubungan Awam, Cawangan Perhubungan Awam Bukit Aman.
Related Posts with Thumbnails